![BMW iX5 waterstofauto 2021 voorkant](https://autofans.be/sites/default/files/styles/artikel_intro/public/media/2021/BMW/anderefotos/bmw_ix5_waterstofauto_iaa_2021.jpg?itok=Reihvju_)
Op het IAA in München geeft BMW bezoekers de kans om zijn waterstofprototype zelf te ervaren. De auto wordt ingezet als shuttle tussen het autosalon en een aantal andere standen in het stadscentrum.
Het aanbod aan waterstofauto’s is momenteel nog beperkt: believers kunnen voorlopig alleen terecht bij Hyundai, voor de Nexo, of Toyota, met zijn tweede generatie van de Mirai. Dat BMW echter ook al ver staat met de ontwikkeling van een auto met brandstofcel wil het merk bewijzen op het IAA in München. Daar tonen ze namelijk niet alleen een X5 op waterstof, ze zetten de auto ook in om bezoekers naar de verschillende standen van de tentoonstelling in het stadscentrum te brengen.
Rijplezier op waterstof
De iX5 die BMW daarvoor inzet wil niet alleen het toonbeeld worden van duurzaamheid en efficiëntie, maar moet ook de aloude kernwaarde van het merk vertegenwoordigen: Freude am Fahren. Zo levert de aandrijflijn in essentie slechts 170 pk maar krijgt de auto een bufferbatterij mee die het vermogen van de elektromotoren tijdelijk kan opschroeven naar 374 pk. Net zoveel als een romige zescilinder dus.
![BMW iX5 waterstofauto 2021 achterkant](/sites/default/files/styles/artikel_body/public/media/2021/BMW/anderefotos/bmw_ix5_waterstofauto_iaa_2021_achterkant.jpg?itok=Qfi8ftuT)
BMW geeft ook al mee dat het voor de brandstofcellen in het vooronder leentjebuur speelt bij Toyota, dat inmiddels een goed decennium ervaring heeft opgebouwd in het ontwikkelen van waterstofauto’s. De module waarin de cellen geplaatst zijn, de elektromotoren en de waterstoftanks zijn wel uit eigen huis. Die tanks slaan H2 op onder een druk van 700 bar, en zijn volgens BMW goed voor meerdere honderden kilometers aan rijbereik.
De iX5 die BMW toont op het IAA is momenteel nog een prototype. Vanaf eind 2022 zal het merk nog meer van deze SUV’s op waterstof bouwen om de aandrijflijn uitvoerig te kunnen testen en demonstraties te geven.
Recente reacties
Opinie - Neen, de elektrische auto is niet ten dode opgeschreven (ook niet na de Vlaamse EV premie)
We leven al in die toekomst hoor, ze zijn daar nu volop mee bezig. De verwachting is dat die dingen...
Door this 17 uur geleden
Zo banaal ziet nieuwe Audi A5 Avant zonder opties er uit
Lijkt wel een Hyundai
Door Peter 21 uur geleden
Opinie - Neen, de elektrische auto is niet ten dode opgeschreven (ook niet na de Vlaamse EV premie)
Gelukkig zal er in de toekomst eveneens uitgebreid onderzoek gedaan worden naar synthetische...
Door Luc VH 22 uur geleden
Zo banaal ziet nieuwe Audi A5 Avant zonder opties er uit
Audi had al eerder dit jaar aangekondigd een high end en exclusief merk te worden voor de rijders...
Door Benny Dormaels 1 dag geleden