![Volkswagen T-Roc Volkswagen T-Roc 2023](https://autofans.be/sites/default/files/styles/artikel_intro/public/media/2023/Volkswagen/anderefotos/volkswagen_t-roc_2023_achterlicht.jpg?itok=50HHKdOk)
Ook Volkswagen trekt langzaam maar zeker de stekker uit zijn verbrandingsmotoren, auto per auto. Zo liet de topman weten dat nog maar een paar van de aankomende modellen een verbrandingsmotor in de planning hebben. En op dat vlak ziet het er niet goed uit voor Golf- of Polo-fans.
Binnen een dikke tien jaar moeten zowat alle nieuwe auto’s elektrisch zijn, en dat geldt ook voor alle nieuwe Volkswagens. Zo gaf de constructeur eerder al aan om tegen 2033 uitsluitend nog EV’s in de showroom staan te hebben, maar zo lang zouden de meeste modellen zelfs niet wachten om afscheid te nemen van de goede oude verbrandingsmotor. Sterker nog: er staan maar een handjevol nieuwe auto’s meer in de planning die op iets anders dan stroom gaan rijden.
Exit Polo?
Dat gaf Thomas Schäfer, Volkswagens CEO, althans te kennen in een interview met het Duitse Automobilwoche, en hij liet ook al doorschijnen welke auto’s dat gaan zijn. Zo staat er een nieuwe Tiguan op de agenda voor later dit jaar, en mogen we ook nog rekenen op een volgende generatie voor de Passat. Die zou er volgens de laatste geruchten wel enkel als break komen, waardoor sedan-fanaten al aangewezen worden op de elektrische ID.7. De eer van allerlaatste nieuwe model met verbrandingsmotor is volgens de topman echter voorbehouden aan een nieuwe T-Roc, die omstreeks 2025 op de markt zou komen. Die zou het dan moeten uitzingen tot pakweg 2033, en daarna is het finaal afgelopen voor VW’s op verbranding.
![Volkswagen ID. 2all Volkswagen ID. 2all 2023](/sites/default/files/styles/artikel_body/public/media/2023/Volkswagen/anderefotos/volkswagen-id2-all-concept_01.jpg?itok=EymmpL_3)
Schäfer verklapt op die manier ook welke modellen niét meer met verbrandingsmotoren op de markt zullen komen, en dat zijn niet de minste. Zo kregen we eerder al te horen dat de huidige Golf 8 de laatste op thermiek zou zijn, en dat geldt ook voor de Polo. De CEO legt namelijk uit dat een B-segmentertje als de Polo voorbereiden op Euro 7 er een even dure auto van zou maken als een productieversie van de aankomende, zuiver elektrische ID. 2all. En dat zou toekomstgericht geen steek houden, waardoor je er wel op mag rekenen dat die ID. 2all de plaats van de Polo gaat innemen… Al is de kans wel groot dat die in productievorm ook gewoon ‘Polo’ gaat heten, want VW beloofde eerder al zijn iconische namen — zoals ook ‘Golf’ — niet te laten vallen in de elektrische transitie.
Recente reacties
Opinie - Neen, de elektrische auto is niet ten dode opgeschreven (ook niet na de Vlaamse EV premie)
We leven al in die toekomst hoor, ze zijn daar nu volop mee bezig. De verwachting is dat die dingen...
Door this 19 uur geleden
Zo banaal ziet nieuwe Audi A5 Avant zonder opties er uit
Lijkt wel een Hyundai
Door Peter 23 uur geleden
Opinie - Neen, de elektrische auto is niet ten dode opgeschreven (ook niet na de Vlaamse EV premie)
Gelukkig zal er in de toekomst eveneens uitgebreid onderzoek gedaan worden naar synthetische...
Door Luc VH 1 dag geleden
Zo banaal ziet nieuwe Audi A5 Avant zonder opties er uit
Audi had al eerder dit jaar aangekondigd een high end en exclusief merk te worden voor de rijders...
Door Benny Dormaels 1 dag geleden