Zij die nog hoopten op een verrijzenis van Saab, kunnen het nu wel echt gaan vergeten. Zo is hun voormalige fabriek in Trollhättan overgenomen door een andere autobouwer, en iets zegt ons dat die dat niet deed om Saab nieuw leven in te blazen. De overnemer is namelijk nauw verwant aan gedoodverfde concurrent Volvo…
Ben je ooit al eens in het Zweedse Trollhättan geweest, dan is het je vast niet ontgaan: het krioelt er van de Saabs. Dat is weinig verwonderlijk, want in het stadje ligt de fabriek waar tot 2011 zowat iedere Saab ontwikkeld en geproduceerd werd. Toen ging het merk echter failliet en werd de site ingepalmd door overnemer NEVS, die er in al die tijd niet in slaagde om de productie terug goed op gang te krijgen. Daardoor kon de populatie van Trollhättan niet anders dan blijven rijden met hun oude Saab, want als echte liefhebbers konden ze natuurlijk niet zomaar overstappen op iets als een Volvo…. Maar wat met een Polestar?
Trollhättan straks vol Polestars?
Even geleden kondigde Saab-overnemer NEVS namelijk aan dat het bedrijf in een soort winterslaap ging, waarbij een hele hoop medewerkers en bezittingen de deur uit moesten. Dat blijkt ook te gelden voor de voormalige Saab-fabriek, waarvan NEVS de huurovereenkomst met de stad Trollhättan gewoon had verdergezet. Daar komt nu een einde aan, en de stad heeft meteen een partij gevonden die maar al te graag de huur van de site voor zijn rekening zou nemen. Het gaat namelijk om Polestar, het elektrische dochtermerk van Saabs grootste concurrent: Volvo. Auwch — of hoe zeggen ze dat in ’t Zweeds?
Polestar zou niet meteen van plan zijn om auto’s te bouwen in Trollhättan, maar zal de gebouwen gaan gebruiken als onderzoeks- en ontwikkelingscentrum voor zijn elektrische aandrijflijnen. Meer specifiek zou er een R&D-team gevestigd worden dat zich gaat buigen over de Polestars 5 en 6, een elektrische berline en roadster die respectievelijk in 2025 en 2026 op de markt moeten komen. Vanaf dan zit de kans er met andere woorden dik in dat je in Trollhättan meer enkel Saabs tegen het lijf loopt, maar vooral Polestars.
Recente reacties
Officieel: Renault Symbioz neemt het over van de Mégane… break? (2024)
Verdwijnt de Mégane op fossiele brandstof dan ook uit het gamma? Geen lage wagens meer? (buiten de...
Door Mathieu 1 uur geleden
Kia EV9 GT komt eraan, krijgt “enorm vermogen” (2024)
Als je binnen 10min 80% kunt laden, is zo'n groot bereik helemaal niet meer nodig. Dan kom je al...
Door this 5 uur geleden
Exclusieve nieuwe Lamborghini met 800 pk op Pebble Beach
Een artikel van 9j geleden. :p
Door FLP 5 uur geleden
Mazda CX-60 (2024) diesel of PHEV: de ultieme Sahara-test
Ook een eigenaar van een cx-60 phev. Het verbruik van benzine valt inderdaad nogal mee. Het bereik...
Door Rik Osstyn 15 uur geleden