China gaat cabriomarkt niet redden, Europa wel?

china-cabrio_0

De populariteit van cabrio's blijft in dalende lijn, desalniettemin blijven constructeurs dakloze modellen bouwen. Waarom de cabrio geen positieve cijfers kan voorleggen? Daar zit China voor iets tussen...

China heeft de laatste jaren een exponentiële groei in autoverkopen gekend. Genoeg voor menig automerk om China-specifieke modellen neer te zetten en fabrieken neer te poten in het land. De cabrio, die wist er echter nooit door te breken...

Volgens onderzoeksbureau IHS Automotive is dat geen gevolg van de cultuur die dicteert dat cabrio's uit den boze zijn. Wel situeert de extreme groei van autoverkopen zich in stedelijke gebieden. Niet toevallig gebieden waar vervuiling en smog weelderig tieren. Het nodigt dus niet meteen uit om met een cabrio in een vervuilende stad rond te rijden.

Europa de reddende engel?

Tussen 2004 en 2014 daalde de cabriomarkt met 58 procent in Europa. Een pijnlijk cijfer. Al is er een lichtpuntje, want alle hoop rust op Europa om de verkoop van de cabrio terug aan te zwengelen. Dat zie je ook bij de Europese constructeurs, want die blijven op een sneltempo cabrio's uitbrengen. Denk maar aan de BMW 2 Reeks cabrio, aankomende Mercedes C-Klasse cabrio en - niet te vergeten - de Range Rover Evoque Cabrio.

Europa zal dus de cabrio moeten redden. Gaan jullie er ééntje kopen?

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

alle elektrische auto's in 2024, vlaamse premie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws