Hyundai Kona Electric bolt 1.026 km ver op 1 acculading

-

Hypermilen. Het was aan het begin van dit decennium hip bij constructeurs die hun dieselmotoren wilden promoten. Tegenwoordig nemen de elektrische wagens dat over, door een radius voor te leggen die meer dan het dubbele van de vooropgestelde WLTP-radius haalt.

Verwacht je niet aan opwindende data. Want als je 1.026 kilometer ver wil rijden, is het de bedoeling dat je zo sereen en gelijkmatig mogelijk rijdt. Om dat te bewerkstelligen trok Hyundai naar de Lausitzring, die door expertisebedrijf Dekra wordt uitgebaat. Vooraf hadden ingenieurs berekend dat tussen de 984 en 1.066 kilometer gereden zou kunnen worden als de chauffeurs een beetje hun best deden.

3 teams

De wagens haalden gemiddeld tussen de 29 en 31 km/u. Dat lijkt niet veel maar als je naar je eigen borodcomputer kijkt zie je dat je met allerlei verkeerssituaties samen gemiddeld ook maar aan 50 km/u komt.

Voor de gelegenheid werden allerlei verkeerssituaties gesimuleerd, met daarbij ook een “spitsuur”, verkeerslichten, 30 km/u-zones en bebouwde kom. Er namen drie wagens deel aan de test, waaronder een team met technici van Hyundai zelf, een team van PR en marketing en een team van het Duitse magazine Auto Bild.

Alle teams kozen ervoor om het infotainmentsysteem en de airco uit te schakelen, hoewel erg warm weer tijdens de test. De dagrijverlichting bleef wel werken. Aan het einde van hun accu haalden de wagens 1.018, 1.024 en 1.026 gereden kilometers. Dat betekent een gemiddeld verbruik van respectievelijk 6,28, 6,25 en 6,24 kWh/100 km.

Laatst gepubliceerd

Reacties (3)

Plaats een reactie
Verbeerst Wouter 09:50
afbeelding van Verbeerst Wouter

saai

christophe 14:05
afbeelding van christophe

Twee maal nadenken over aanschaf volledig elektrische wagen.
kostprijs stroom op Duitse snelwegen: € 0,77 /kWh.
Dit betekent € 4,8 /100 km, vergelijkbaar met wagen op fossiele brandstof.
Maar dan is de hogere aanschafprijs van elektrische wagen nog niet verantwoord.

John 16:39
afbeelding van John

Op dit moment koop een particulier een elektrische auto omwille van ecologische redenen, niet omdat het goedkoper is. Tenzij er gekeken wordt naar fiscaliteit, daar zal waarschijnlijk al vaker eentje aangeschaft wordt omwille van de taksen. Jaguar I-pace, Tesla model s, Audi e-tron, ... één voor één dure speeltjes die fiscaal zeer aantrekkelijk zijn, zeker t.o.v. hun niet-elektrische broertjes.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws