Vraag: Tesla Model 3 of Polestar 2?

Polestar 2 vs Tesla Model 3

Het is één van de ultieme duellen in elektroland: dat van de Tesla Model 3 tegen de Polestar 2. De winnaar lijkt echter bekend want terwijl Polestar zijn verkooptargets mist, is het bij de Tesla-dealer over de koppen lopen… Maar is dat wel terecht? Aan jullie de eer: naar welk van de twee EV’s gaat je voorkeur uit?

Gisteren hadden we treurig nieuws te melden: het gaat niet goed bij Polestar. Of tenminste: niet zo goed als verwacht want hoewel het merk in 2023 zes procent meer auto’s wist te slijten dan het jaar voordien, was dat niet genoeg om rendabel te blijven. Daarom moet Polestar nu 15 procent van zijn personeel op straat zetten, en dat terwijl de zaken bij concurrent Tesla beter dan ooit gaan.

Polestar 2 vs Tesla Model 3

Dat vindt de rechtvaardige rijder in ons echter jammer. Hoewel Polestar momenteel namelijk maar één auto levert, is die Polestar 2 wat ons betreft allesbehalve een verkeerde auto. Qua looks mag hij op zijn zachtst gezegd naast een Tesla Model 3 gaan staan en sinds de laatste facelift, die zowat de complete aandrijflijn onder handen nam, moet de basis-Polestar qua rijbereik ook niet veel meer onderdoen voor de goedkoopste Tesla Model 3. Op vlak van prijs zit er dan weer wel een merkbaar verschil tussen de twee: de Tesla Model 3 krijg je mee vanaf 45.970 euro terwijl je voor een Polestar 2 48.690 euro over moet hebben.

Genoeg om voor de populaire Tesla Model 3 te kiezen, of zou je toch gaan voor underdog Polestar 2? Laat het ons weten in de comments!

Laatst gepubliceerd

Reacties (17)

Plaats een reactie
Kris 13:14
afbeelding van Kris

Kiezen tussen Chinees of Amerikaans? Geen van beide. Hoog tijd om wat minder naïef te worden en Europees te kopen. De impact van de automobielsector op welvaart en economie valt niet te onderschatten.

Yvesw 13:53
afbeelding van Yvesw

Maar Tesla bouwt Europees de Model Y voor Europa, terwijl bijvoorbeeld BMW de iX3 in China produceert voor Europa. Daarnaast: BYD en MG gaan fabrieken plaatsen in Europa. Is het allemaal zo zwart wit? #OpenVraag

Kris 15:16
afbeelding van Kris

Zwart-wit is het inderdaad niet, maar de winsten komen uiteindelijk helemaal bovenaan terecht net zoals de overheidssteun (remember Ford Genk). Als je dan de verhouding ziet van het aantal wagens dat er lokaal verkocht wordt per fulltime aangestelde werknemer geeft de verkoop toch de doorslag ten opzichte van de werkgelegenheid. Netto is elke Tesla of Polestar toch een cashstroom naar het buitenland.

Adriaan 16:07
afbeelding van Adriaan

Ik vrees dat netto elke auto een cashstroom is naar het buitenland, maar bon. Toyota is zowat het meest Belgische merk dat je vandaag zal vinden dan. Die stellen tenminste een hele boel mensen lokaal te werk. Net zoals audi met vorst en volvo met gent. Voorts is er niet veel meer in Belgie. En of het dan naar Frankrijk, China, Saudi Arabie of Verenigde Staten gaat, is maar een kwestie van politieke voorkeur denk ik dan.

izzet karahancer 09:44
afbeelding van izzet karahancer

Zat te kijken naar een bedrijfswagen in deze categorie, heb bij mijn vorige werkgever een pilestar gehad en wilde wat anders hebben, helaas zijn de europese merken om van te huilen.

De volkswagen zijn lelijk(mijn mening maar mooi vindt niemand ze), daarnaast slecht in bediening en de kwaliteit en interieur design laat te wensen over.

De fransen zijn slecht wat betreft infotainment (stellantis) of hebben hele dure uitrusting en een slechte aandrijflijn(Renault).

De enige interessante wagens zijn wat mij betreft de bmw's, de i4 was helaas te duur en de ix1 was me iets te modaal.

Na een reeks testeitten is het uiteindelijk een koreaan geworden(Kia ev6).

FLP 14:47
afbeelding van FLP

Ik moet daar zelfs geen seconde over nadenken. Uiteraard de Polestar. Ik heb het niet voor de uni-blob looks van Tesla's. En al helemaal niet voor hun erbarmelijke interieur.

T-Lens 15:02
afbeelding van T-Lens

Mijn voorkeur gaat naar de Polestar 2.
Dat is meer een 'complete auto' naar mijn gevoel.
De Tesla meer 'een computer in een chassis en carosserie'. Ook het minimalisme is voor mij echt overdreven. Een plank met een stuur en een tablet. En dan nog die pinkerknoppen op het stuur. Dat zoiets onhandigs goedgekeurd wordt op de openbare weg snap ik al helemaal niet.

Adriaan 15:20
afbeelding van Adriaan

Ik rij zelf met een polestar 2, maar als je eigenlijk een eerlijke vergelijking wilt maken ben ik toch overtuigd dat niet de model 3 maar de model y moet vergelijken met de polestar 2.
Je krijgt letterlijk niets groot in de koffer van een model 3, de model y is veel praktischer, net zoals de polestar 2 met zijn 5de deur.

Elektrisch Verhaal 13:52
afbeelding van Elektrisch Verhaal

Verschil in ruimte is minimaal, kijk maar eens naar de Bananabox test van Tesla Björn. In normale zetelpositie is er geen verschil. Met de zetels plat scheelt het 2 dozen. Maar een VW ID3 is even ruimtelijk. IMHO geeft de Polestar vooral een veel meer bemeten gevoel, door het interieur en de (overbodige) middentunnel, een auto die vanalles meesleept dat weinig bijdraagt, en dat verklaart toch de relatieve inefficiëntie van de aandrijflijn.

Jan 15:48
afbeelding van Jan

Zelf 3 jaar met een Polestar 2 gereden naar volle tevredenheid (en nu een Volvo C40 want dezelfde techniek), maar de efficiëntie van Tesla steekt toch mijn ogen uit

Maarten 17:13
afbeelding van Maarten

Inderdaad Jan. Vind ik ook. De efficiëntie is nog steeds de sterkste kant van Tesla. Veel andere merken zijn, al dan niet op papier, ook efficiënter dan Polestar (en Volvo). Ik hoop dat ze daar in de toekomst stappen kunnen zetten om het verschil te verkleinen.

Mr Ponrow 18:13
afbeelding van Mr Ponrow

Als ik uit deze 2 moest kiezen, de bmw i4. Natuurlijk is deze iets duurder maar dat heb ik er voor over.

this 10:02
afbeelding van this

Ik zie de i4 ook als een betere concurrent voor de Model 3. Maar inderdaad totaal andere prijsklasse en ik zou het er niet voor over hebben. Ondanks dat ik wel graag met auto's uit het premium segment rij. De Model 3 is nog een stuk ruimer en die ruimte is voor mij wel belangrijk.

Rudi Janssens 13:03
afbeelding van Rudi Janssens

Makkelijke keuze. Ik vind de Polestar helemaal niet mis, maar het totaalconcept van Tesla is gewoon beter. En kwalitatief is de Model 3 er met de Highland-update serieus op vooruitgegaan.
Zoals nog iemand hier zegt is de model Y een betere vergelijking voor de Polestar.

Jeff 19:39
afbeelding van Jeff

Of het nu een model 3 of model Y is, wat prijs - kwaliteit betreft zit je veel beter. Een auto die efficiënter is qua verbruik, completer qua opties, superieur qua updates, …

Ik werd trouwens op slag claustrofobisch in een Polestar. Heb mijn Volvo V90 ingeruild voor een Model Y en geen seconde spijt van gehad.

Sam 22:11
afbeelding van Sam

Tesla, maar dan wel de model Y.

Elektrisch Verhaal 23:17
afbeelding van Elektrisch Verhaal

De Polestar 2 blijft een omgebouwde verbrander, dus al bij al een krap bemeten auto. Als gezinswagen dus niet de beste koop.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws