Dit is de klassieke M8 die BMW had moeten bouwen, aldus Manhart

BMW Manhart MH8 5.0 V8 2024

De huidige BMW 8 Reeks is er ook als M8, maar dat was ooit anders. In de 90’s hadden ze in Beieren namelijk al een auto met een ‘8’ in de naam maar hoewel er plannen voor waren, kwam daarvan nooit een échte M8. Dat gemis wordt nu rechtgezet door tuner Manhart: maak kennis met de MH8.

Bij het Duitse Manhart proberen ze sinds kort iets nieuws — ’t is te zeggen, “nieuw”. Zo waagt de tuner zich nu en dan sporadisch eens aan een klassieker in de plaats van het gewoonlijke moderne geschut. Beginnen deden ze bijvoorbeeld met een Lancia Delta Integrale, die opgepompt werd tot hij 375 pk naar zijn vier Italiaanse sloffen stuurde. Nadien keerde Manhart toch maar weer terug naar eigen land met een tot 405 pk gekietelde BMW E30 M3… En daar blijft het ook voor zijn volgende projectje.

M(H)8

Dit is namelijk de Manhart MH8 5.0 V8 en die naam geeft al een beetje weer wat er hier aan de hand is. Je kijkt hier namelijk naar iets wat begon als een BMW 850i van de E31-generatie maar de kenner is het misschien al opgevallen: diens 5.0-literblok is standaard geen V8 maar een V12. Die V12 heeft Manhart echter vervangen door de achtcilinder van een E39 M5 en mits wat extra tuning is het resultaat een vermogen van 420 pk. Dat zijn dus 120 pk’s meer dan de 850i standaard had en die pk’s gaan langs een handgeschakelde zesversnellingsbak naar de achterwielen. De hele ombouw is trouwens min of meer historisch correct aangezien de bouwjaren van beide BMW’s deels overlappen. Als ze in Beieren met andere woorden ooit echt een M8 op basis van de E31 hadden gemaakt, dan had die misschien wel deze motor gehad.

BMW Manhart MH8 5.0 V8 2024

Om dat hele M8-verhaaltje nog wat extra geloofwaardigheid te geven, heeft Manhart deze 8 Reeks ook voorzien van de spiegels van een latere 850 CSI. Die had namelijk de dubbele armpjes die we nu associëren met M-modellen, ook al had die destijds geen ‘M’ in zijn naam. Ook de voor- en achterbumpers zijn afkomstig van zo’n CSI-model maar al bij al blijven de visuele aanpassingen dus subtiel, op de velgen na misschien. Daar propt Manhart 20-inch grote exemplaren in de wielkasten van de BMW. Kan je dat toch bekoren, dan moet je snel zijn want Manhart gaat maar vijf klassieke 8 Reeksen trakteren op deze ombouw… En geduldig ook, want met dit eerste exemplaar was de tuner al drie jaar zoet.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

alle elektrische auto's in 2024, vlaamse premie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws