Elektrische Ford Explorer start productie: dit, of toch een Volkswagen ID.4?

Ford Explorer productie 2024

Het is zover: de Ford Explorer is in productie… En dan hebben we het niet over die giga-SUV die al sinds 2019 meedraait. Daarnaast kleven de Amerikanen die naam nu ook op een elektrisch model dat zijn genen deelt met de Volkswagen ID.4. Oordeel dus zelf: liever die VW, of deze Ford-EV?

Volkswagen en Ford delen sinds kort een bed, en de gevolgen laten zich merken. Het eerste kind van die relatie was namelijk de Amarok want onderhuids ging die zijn platform delen met Fords Ranger. Andersom mocht Ford dan weer meegenieten van Volkswagens expertise op vlak van compacte bestelwagens — zet de nieuwe Transit/Tourneo Connect maar eens naast de Caddy — terwijl de nieuwe full-size Volkswagen Transporter straks een Ford Transit/Tourneo Custom-kloon wordt… Maar de samenwerking gaat ook verder dan wat bedrijfsvoertuigen.

40 euro meer of minder

Ford heeft namelijk aangekondigd dat zijn elektrische Explorer een paar dagen geleden in productie is gegaan, en ook die doet dat met flink wat Volkswagen-onderdelen onder de kap. Die Explorer deelt namelijk zijn MEB-platform met de Volkswagen ID.4 en dat valt er best wel aan te merken. Zo mag het design van de Ford dan wel sterk onderscheidend zijn maar onder de bodem vind je een accu van ofwel 52 ofwel 77 kWh — net als bij Volkswagen. Die stuurt zijn stroom ofwel naar een enkele motor op de achteras met 170 of 286 pk, ofwel naar twee elektromotoren goed voor een ID.4 GTX-evenarende 340 pk en vierwielaandrijving.

Ford Explorer vs Volkswagen ID.4 2024

Zelfs de prijzen zijn op zijn zachtst gezegd gelijkaardig. Zo kost de goedkoopste Explorer je 44.950 euro, terwijl je voor de basis-ID.4 — die gelimiteerde editie ter ere van de Vlaamse EV-premie even niet meegerekend — 44.990 euro kwijt bent. Tenzij je dus op 40 euro meer of minder kijkt, komt het puur aan op je persoonlijke voorkeur welke van de twee je moet kiezen… Dus zeg het eens: ga jij voor de Ford Explorer of toch voor de Volkswagen ID.4?

Laatst gepubliceerd

Reacties (3)

Plaats een reactie
JL 22:10
afbeelding van JL

Het interieur ziet er alvast niet hetzelfde uit, dus misschien is er hoop.

Hoop op deftig ondersteunende basiszetels. Op een standaard achteruitrij-camera op een business versie, en met een armsteun achteraan of met tenminste bekerhouders bereikbaar voor kinderen die in een kinderstoel zitten. (Met goedkopere plastics en de stalen velgen viel nog te leven.) Hoop op geen streelstrookjes. Op geen onvoorspelbaar werkende en onlogische geplaatste stuurknoppen. Hoop op vering die niet snel stug wordt en die o.a. op betonbanen van je auto een hobbelpaard maakt. Hoop op geen kinderslot dat automatisch de achterruiten vergrendeldt. Waarbij je butler wordt van je kinderen. En je als bestuurder eerst een apart knopje moet bedienen om te switchen tussen het bedienen van de voor- en de achterruiten. Hoop ook op ruiten die niet verder naar beneden gaan als je ze omhoog wil hebben.

Maar er is evenzeer vrees, voor gedeelde kernsoftware. Waar je na een update gekke dingen van mag verwachten. Genre laadproblemen en dies meer.

God, wat ben ik blij dat ik er vanaf ben. In pakweg 15 jaar en vele auto's (gaande van Mercedes/Audi tot een Sandero gen2) zo geen teleurstelling meegemaakt. (Die Dacia was trouwens een mooi totaalpakket gezien de prijs.)

Laat Ford van die wagen eindelijk een deftige of zelfs goeie wagen maken. Zonder stomme besparingen, gimmicks, en zoveel gebreken dat ze elk positief aspect teniet doen. Met misschien zelfs een frunk. Het potentieel is er zeker. Het is een kwestie van willen en kunnen, denk ik.

JL 22:41
afbeelding van JL

Het moest er even uit. Vanaf nu zal ik zwijgen als de ID-reeks van VW nog aan bod komt.

Ton 08:44
afbeelding van Ton

De Ford natuurlijk, die ID’s zien er van binnen niet uit

Uw reactie

alle elektrische auto's in 2024, vlaamse premie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws