
Alfa Romeo heeft voor het eerst in zijn geschiedenis een compacte SUV in de catalogus, en het resultaat is er dan ook naar. Zo moeten de Italianen plots een extra shift gaan toevoegen aan hun fabrieksplanning om de vraag naar het model te kunnen bijhouden. Is dit dan hoe mainstream-constructeurs zich moeten voelen?
Vorig jaar lanceerde Alfa Romeo eindelijk zijn Tonale na pakweg drie jaar van verdoken conceptcars en geplaag. Het resultaat mag er gelukkig best zijn, want de Tonale is niet alleen een knappe auto maar blijft bovendien ook relatief betaalbaar door zijn grotendeels bij Fiat geleende, voorwielaangedreven techniek. Bovendien neemt de nieuwkomer de vorm aan van een compacte SUV, veruit het meest gezochte formaat van het moment. Dat alles maakt de Alfa Romeo zo populair dat de Italianen op zijn zachtst gezegd de koffiepauzes moeten gaan inperken.
Minder Panda’s, meer Tonali
Zo moet Alfa Romeo een tweede shift toevoegen op de productielijn van de Tonale om de bestellingen bij te kunnen houden. Op die manier hopen ze 400 exemplaren per dag van de compacte SUV te kunnen produceren, en dat lijkt geen verkeerd tempo. Inmiddels zouden er echter wel 35.000 bestellingen in de wachtrij van de fabriek staan, en dat aantal zou nog flink kunnen gaan groeien. In de loop van dit jaar wordt de Tonale namelijk ook verkrijgbaar in de VS én moet de technisch gelijkaardige Dodge Hornet in productie gaan in Pomigliano.

Dat is allemaal goed nieuws voor de werknemers van de Italiaanse fabriek, want zo’n 1.600 onder hen waren op tijdelijke werkloosheid gezet en kunnen nu dus terug aan het werk. Voor zij die zitten te wachten op een nieuwe Fiat Panda is dit alles misschien wat minder rooskleurig aangezien ook dat model in Pomigliano gebouwd wordt. Daarvan wordt de productiecapaciteit dan ook ingeperkt om de Tonale voor te laten gaan.
Recente reacties
Vraag: liever trajectcontroles of flitspalen?
Flitspalen
Door Stijn Dekeyser 1 dag geleden
Vraag: liever trajectcontroles of flitspalen?
Zoals in Duitsland : snel waar het kan, traag waar het moet !!
Door Iceberg 1 dag geleden
Rijtest: BMW 220i Coupé (2023)
En de mustang kan je volgens mij enkel nog nieuw met de V8 kopen. €3500 jaarlijkse rijtaks,...
Door GLENN 1 dag geleden
Vraag: liever trajectcontroles of flitspalen?
Liefst geen van beide
Door Pieter E 2 dagen geleden