Test: Volkswagen Passat Variant - dit of toch een Tiguan? (2024)

Test Volkswagen Passat 2024

Volkswagen heeft een gloednieuwe Passat — of toch ongeveer. Zijn negende generatie komt er namelijk uitsluitend als break, waardoor we eigenlijk moeten spreken over de gloednieuwe Passat Variant. Kan die op z’n eentje de eer van één van VW’s meest iconische modellen hoog houden, of is het toch echt Tiguan-tijd geworden? Wij zochten het uit.

Meer dan 30 miljoen, zoveel exemplaren wist Volkswagen van de Passat te slijten sinds zijn eerste generatie de kop op stak in 1973. Daarmee moet hij zelfs enkel de Golf voorlaten in de ranglijst der bestverkochte VW’s, maar intussen zijn we negen generaties en vooral flink wat trends later. Eén van die trends is natuurlijk de SUV en zo verkoopt Volkswagen tegenwoordig tig keer meer Tiguans dan Passats. Toch zijn de Duitsers nog niet klaar om hun iconische D-segmenter te laten varen… Of tenminste: nog niet helemaal.

Serieus stuk automobiel

Terwijl de Passat voorheen nog verkrijgbaar was als sedan, als stationwagon en zelfs als ruige Alltrack-terreinbreak, blijft er voor deze negende generatie maar één variant meer over: de — euhm — Variant. Inderdaad: elke nieuwe Passat die je tegenwoordig koopt is dus een break, of toch in onze contreien. Dat is echter wel een gloednieuwe break en die is ook nog eens bijna 15 centimeter gegroeid ten opzichte van zijn voorganger… Die al niet bepaald de kleinste was. Daardoor meet een Passat tegenwoordig 4,92 meter in de lengte dus jawel: je kijkt hier naar een serieus stuk automobiel.

Test Volkswagen Passat 2024

Ook qua design zal je de nieuwe Passat trouwens niet snel met de oude gaan verwarren. Zo leunt deze negende generatie sterk aan bij de vormgeving van VW’s EV’s en dan vooral die van de ID.7. Kijk maar naar die organisch gevormde neus met zijn gladde koplampen en gapende grille, en naar de doorlopende lichtbalk over de complete breedte van de kont. Vind je die twee zijden trouwens stiekem niet zo mooi, dan kan je ook gewoon een Skoda Superb gaan kopen die tegenwoordig een identiek koetswerk heeft met gewoon een iets traditionelere voor- en achterzijde erop geplakt.

Benzine, diesel en plug-in

Dat Volkswagen ook een elektrische ID.7 Tourer aanbiedt, kan dus maar één ding betekenen: deze Passat Variant zet alles in op verbranding. Dat is ook nog eens verbranding die je bekend kan voorkomen want deze break deelt zijn MQB-platform met pakweg de Tiguan die we eerder al eens testten, compleet met diens motoren. Reken dus ook hier op een gamma aan benzine- en dieselblokken met op kop een nieuwe plug-inhybride op basis van een 1.5-litermotor. Die krijgt ook dezelfde 19,7 kWh-accu mee als de Tiguan e-Hybrid en haalt daar zelfs nog iets meer elektrisch rijbereik uit: tot 134 kilometer in plaats van 129 kilometer.

Test Volkswagen Passat 2024

Wij zochten onze Passat echter aan het andere uiterste van het aanbod want ons exemplaar kreeg de basismotor mee. Dat is een 1.5-liter mildhybride viercilinder op benzine — of eTSI voor de maten. Die wordt in alle gevallen gekoppeld aan een zeventraps DSG-automaat want net als bij de Tiguan is de handbak dood. In het geval van de Passat produceert die 1.5 wel standaard 150 pk, waarmee hij 20 paarden sterker is dan in de basisversie van zijn SUV-broertje. Het resultaat blijft echter geen strepentrekker, want met een 0-naar-100-tijd van 9,2 seconden is deze Passat naar huidige maatstaven maar net sterk genoeg om uit de weg te kunnen gaan voor al dat EV-geweld.

Lekker puh, SUV

Maakt die basismotor van de Passat dan een lomp bakbeest om mee onderweg te zijn? Wel, eigenlijk allesbehalve. Naast met de Tiguan deelt hij zijn MQB-platform namelijk ook met de Golf en dat beschrijft eigenlijk zo’n beetje hoe deze break rijdt: als een grote Golf. Zo reageert hij lekker direct op je stuurinput en blijft hij ook opmerkelijk stabiel tijdens het bochtenwerk, zonder ooit echt verrassend uit de hoek te komen weliswaar. Ook qua comfort kiest de Passat een beetje de middelmaat, of toch met zijn passieve ophanging zoals wij ‘m reden. Daarnaast kan je hem ook met adaptieve tweeklepsdempers krijgen die de koets desgewenst zelfs actief recht houden in de bochten, voor het geval je die basisophanging echt onvoldoende vindt.

Test Volkswagen Passat 2024

Wat ons echter wel meteen wist te verrassen, was het verbruik van die 1.5-litermotor. Zoals het ‘e’-tje voor de ‘TSI’ namelijk al doet vermoeden, gaat het om een mildhybridemotor die ook nog eens twee van z’n vier cilinders kan uitschakelen bij lage belasting. Tussendoor probeert die bovendien brandstof te besparen door de principes van de zogenaamde Millercyclus toe te passen — en vraag ons ook niet wat dat precies inhoudt. Wat het oplevert weten we echter wel, want met een gevarieerde mix van snelwegen en binnenwegen eindigden we op een gemiddelde van 6,4 l/100 km. Dat is niet alleen best zuinig voor een auto van dit formaat, maar ook de volle 0,2 l/100 km minder dan wat we eerder met een Tiguan met dezelfde motor lieten optekenen… Lekker puh, SUV.

Duurder... of zo lijkt het

En toch mag het allemaal niet baten want vergelijk je het interieur van deze Passat met dat van de Tiguan, dan kan je niet om het gevoel heen dat Volkswagen hier minder moeite gedaan heeft. Zo beschikt de SUV bijvoorbeeld over een handig plankje waar de smartphoneladers achter zitten en dat krijgt de break niet. Hetzelfde geldt voor de innovatieve, variabele draaiknop die de Tiguan in zijn middenconsole krijgt, al maakt de Passat dat wel goed door aanraakschermen van tot 15,6 inch aan te bieden terwijl de SUV het op hoogstens 12,9 inch houdt… O ja en we zouden het bijna vergeten: met 690 liter biedt deze break ook aanzienlijk meer kofferruimte, en dat ook nog eens zonder aan plek op de achterbank te moeten inboeten.

Test Volkswagen Passat 2024

Nu goed, je betaalt dan ook wat meer voor zo’n Passat dan voor een Tiguan... Of dat lijkt tenminste zo. Met een basisprijs van 41.085 euro lijkt hij namelijk in een andere klasse te spelen dan de basis-Tiguan van 37.660 euro, maar dat ligt er vooral aan dat die Passat standaard beter uitgerust is. Zo krijg je meteen lichtmetalen velgen terwijl de SUV het met plastic deksels moet doen, beschikt de goedkoopste Passat al over adaptieve cruisecontrol waar die Tiguan niet eens gewone cruisecontrol krijgt én produceert de 1.5 van de break vanaf de basisversie 150 pk in plaats van 130 pk... En raad eens wat er gebeurt indien je die laatste zaken allemaal aan je Tiguan toevoegt? Jawel: dan kost die plots méér dan een basis-Passat.

Conclusie

Volkswagen heeft een nieuwe Passat — of tenminste: een nieuwe Passat Variant. Hij komt er namelijk enkel nog als break en ook binnenin merk je dat de Duitsers hier en daar bezuinigd hebben op zijn ontwikkeling. Aan het einde van de dag blijft zo'n Passat Variant echter nog steeds ruimer dan een Tiguan en terwijl zijn basisprijs wel wat hoger ligt, trekt zijn bredere standaarduitrusting het verschil weer min of meer gelijk... Dus dan rest enkel nog de vraag: geef jij de Passat nog een laatste kans, of buig je toch voor koning SUV?

Specificaties

Motor

1.5-liter viercilinder mildhybride benzine

Vermogen

150pk

Koppel

250 Nm

Overbrenging

7-traps automaat

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 572 kg

Topsnelheid

222 km/u

Prijs basismodel

€ 41 085.00

0 tot 100 km/u

9.20 sec

Gemiddeld testverbruik

6.40 L/100km

Min. kofferinhoud

690 L

Max. kofferinhoud

1 920 L

Laatst gepubliceerd

Reacties (1)

Plaats een reactie
Carlos 22:19
afbeelding van Carlos

Fan en al helemaal van die kleur!

Uw reactie

alle elektrische auto's in 2024, vlaamse premie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws