De eerste Lexus LS dateert al van 1989. In die tijd betrad Toyota's luxe merk schoorvoetend de Europese markt. Intussentijd is er veel veranderd en hier in Parijs kijken we al aan tegen de derde generatie van dit model.
Hoewel Lexus in onze contreien vooral gelinkt wordt aan hybrides, zwiert het merk in China die hybride-aandrijving van de LS 500h, waardoor je achterblijft met de LS 350, een atmosferische luxesloep.
We zullen nog stevig wat nachten moeten slapen maar Lexus heeft aangekondigd dat de vijfde generatie LS zijn officieel debuut krijgt op het autosalon van Detroit in januari 2017. Met naar alle waarschijnlijkheid absurde gestileerde looks en het chassis van de LC onderhuids.
De Lexus LS, bij autofans doet hij een belletje rinkelen, maar daar stopt het dan ook bij. In Europa heeft het Japanse vlaggenschip nooit echt een groot marktaandeel kunnen bemachtigen. Daarentegen, over de grote plas, is hij sinds 1989 maar liefst 15 jaar marktleider geweest.
Elk automerk heeft zijn vaste tuningshuizen. Wald, dat neemt het liefst gerief van Lexus onder handen. Zoals de nieuwe LS bijvoorbeeld. Die limousine krijgt wat uiterlijke opsmuk van de tuner. Waardoor fout misschien nog net dat tikkeltje fouter wordt.
Lexus is klaar met haar vijfde generatie LS, de Mercedes S-Klasse van Japan zeg maar. Hoewel hij vanonder het doek mag in Noord-Amerika zal het model in maar liefst 90 landen alternatieve CEO's op hun wenken bedienen.
De huidige LS, het vlaggenschip van Lexus zeg maar, draait ondertussen bijna tien jaar mee. Dringend tijd dus voor een nieuwe generatie. Die zou er volgens Australische media nog dit jaar komen.
Lexus heeft zijn vlaggenschip getrakteerd op een best welkome update. Qua design en qua aandrijflijn stond de luxesloep namelijk al op punt, maar vooral het gebruiksgemak liet enigszins te wensen over. Daar komt nu een einde aan met een modern nieuw infotainmentsysteem.
Al luxe wat het autosalon van Tokyo betreft. Of zo lijkt het toch. Want ook bij Lexus hebben ze een concept car die de kaart van de top van het gamma trekt.
Het Japanse Lexus heeft een wereldpremière in petto voor het autosalon van Detroit. Wat dat juist is, dat houden ze lekker voor zichzelf, al geven ze kleine kruimeltjes van informatie vrij... Kunnen we ons aan de nieuwe generatie LS op waterstof verwachten, Lexus?
Bijna tien jaar gaat het huidige vlaggenschip van Lexus, de LS, mee. Een eeuwigheid in autoland. Aflossing is echter nabij. Althans, dat denken we. Want op het autosalon van Tokio zal Lexus een 'vision of progressive luxury' tonen. De koplamp krijgen we daar nu al van te zien.
In volledige stilte zoemen we over een verlaten landschap op zoek naar de sterren. Nee, we zitten hier niet in de nieuwste film van James Cameron, wel in de Lexus IS 300h F-sport. Al zijn de verschillen opvallend klein.
De luxe hybride sedan. Elk premium merk moet er tegenwoordig één hebben. Is het om de vraag te beantwoorden, is het uit prestige of is het om aan de CO2-normen te voldoen? We weten het niet, feit is dat Lexus in 2006 al met de GS 450h uit kwam en de concurrentie nu pas volgt. Lexus heeft dus zes jaar voorsprong, benieuwd of ze die kunnen verzilveren.
In 2020 zullen de Olympische Spelen plaatsvinden in Tokio. Van die gelegenheid wil Toyota gebruikmaken om zich opnieuw te profileren als hét ecologische automerk.
Voor de F-sport badge achterop de GS 450h vraagt Lexus een extra 17.920 euro bovenop de, al niet magere, standaardprijs. Is de F Sport die extra euro's waard, of kan je dat geld beter spenderen?
De Lexus IS F was de aanzet tot het F Sport-gamma van Lexus. Met de derde generatie levert Lexus opnieuw een F-versie, al zien wij die aan onze neus voorbij gaan.
Recente reacties
Lucien opent Walhalla voor fietsers in Antwerpen
Oei, per ongeluk naar Fietsfans.be gesurfd.
Door JL 1 dag geleden
Dit is de nieuwe Mazda6! Maar hij is niet voor ons...
mooi.
Door patrick De Meyer 2 dagen geleden
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 3 dagen geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 3 dagen geleden