Toyota plant géén sportieve EV’s, wel meer sportieve verbranders

Toyota GR86 2024

Toyota doet ’t weer: het spreekt zich nog maar eens uit tegen zuiver elektrische auto’s. Deze keer is echter niet eender welke soort elektrische auto’s kop van Jut, maar wel sportieve EV’s. Daarop hoeven we volgens de baas van Toyota’s GR-afdeling niet snel te rekenen want daar zijn ze nog lang niet uitverbrand.

Ook bij Toyota is de elektrische transitie stilaan begonnen. Met de bZ4X lanceerden ze namelijk hun eerste uitsluitend als elektrisch ontwikkelde auto en hier valt er misschien nog niet veel van te merken, maar elders hebben de Japanners al een heel gamma aan bZ-modellen uitgebouwd. Toch gaan er daar geregeld nog eens stemmen op tegen de EV, met name door voormalig CEO en tegenwoordig voorzitter Akio Toyoda. Die krijgt nu bijval van Tomoya Takahashi en ook dat is niet niemand binnen de rangen van Toyota.

”Verbrandingsmotoren zijn niet slecht”

Die topman van de sportieve GR-afdeling heeft zich in een gesprek met het Australische CarExpert uitgesproken over de elektrische toekomst van het sportieve label. Daarover was hij ook best duidelijk: die toekomst is nog niet meteen in zicht. In de plaats daarvan wil Toyota zich zo lang mogelijk focussen op sportieve modellen met verbrandingsmotoren want, aldus Takahashi, “zo’n motoren zijn niet slecht; de echte vijand is koolstof”. Daarmee lijkt hij vooral te zinspelen op Toyota’s ontwikkelingen op vlak van verbrandingsmotoren op waterstof, al zegt de topman dat “hybridetechnologie eveneens interessant kan zijn” om de uitstoot van toekomstige GR-modellen te drukken.

Toyota FT-Se 2024

Daarmee laat Takahashi de deur van zijn GR-afdeling dus op een kier voor vrijwel alles behalve zuiver elektrische sportwagens, ondanks een wel heel concrete hint die Toyota eerder al in die richting stuurde. Op het autosalon van Tokio toonden de Japanners afgelopen jaar namelijk de FT-Se Concept en dat was een soort opvolger voor de MR2 van weleer, maar dan met een accu in plaats van een verbrandingsmotor tussen zijn assen. Het ziet er dus naar uit dat we die niet in productie hoeven te verwachten, of toch niet meteen. Voorlopig moeten we het dus stellen met gerief zoals de GR Yaris, de GR Supra en een sporadische GR86 — maar of we dat eigenlijk wel jammer vinden?

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

alle elektrische auto's in 2024, vlaamse premie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws